Terwijl steeds meer merken en bedrijven beginnen te adverteren op TikTok, ook al begrijpt nog niet iedereen het hele ding.
En als je nog nooit van TikTok hebt gehoord, is het geen wonder dat je niet begrijpt hoe groot de app is geworden.
We realiseren ons dat het kan lijken alsof er altijd een nieuwe app is die iedereen gewoon moet hebben. De meeste nieuwe apps kun je negeren. Maar TikTok is niet zomaar een app. Je zou deze app voor het delen van video’s moeten hebben.
In slechts een paar jaar tijd verspreidde TikTok zich over de hele wereld en heeft het nu wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers. Gezien het feit dat India ze heeft buitengesloten, is dit behoorlijk indrukwekkend.
De afgelopen maand hebben we TikTok als marketingtool bestudeerd. Gaandeweg hebben we ons gerealiseerd dat de meeste mensen niet eens weten wat TikTok is, of dat de app relevant is voor hun bedrijf.
Voor alle duidelijkheid: TikTok is een social media platform waarmee gebruikers zeer korte creatieve video’s van 15 tot 60 seconden kunnen maken en delen. Stel je YouTube voor met alleen korte video’s en een algoritme dat extreem goed is in het tonen van relevante content.
TikTok begon in Azië
In tegenstelling tot de andere sociale media die al groot zijn zoals Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, YouTube is dat TikTok niet uit de VS komt.
Het platform is in 2016 gestart onder de naam Douyin, wat nog steeds de Chinese naam van de app is. En het Chinese bedrijf Bytedance, dat eigenaar is van Douyin, kocht in 2017 de app Musical.ly, die een groot deel van de Amerikaanse gebruikers had.
Volgens cijfers van de laatste media-enquêtes zijn er nu wereldwijd meer dan 1 miljard mensen die actief gebruik maken van TikTok. Vergeleken met Twitter, Linkedin en Snapchat is de app nu veel groter dan deze.
Ook Instagram heeft een miljard actieve gebruikers. En als we kijken naar de snelle groei van TikTok, kunnen ze snel het grootste sociale platform ter wereld worden. Als je kijkt naar het aantal downloads in de App Store en Google Play, dan is dat 2 miljard.
Gezien het feit dat het nog maar 5 jaar geleden is sinds de lancering, is het indrukwekkend hoe snel de app de wereld stormenderhand heeft veroverd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar Facebook, dat in 2004 werd ontwikkeld, duurde het vrij lang voordat ze zich vestigden. Er is veel veranderd sinds Facebook ter wereld kwam, maar de cijfers zijn nog steeds erg indrukwekkend.
Er is een goede reden waarom zowel Instragam als Youtube de functionaliteit van Tiktok kopiëren.
Waarschijnlijk ‘s werelds meest waardevolle start-up bedrijf
Bytedance wordt nu beschouwd als een van ‘s werelds meest waardevolle startende bedrijven met een waardering van meer dan 50 miljard dollar.
Waarom maakt het uit op hoeveel TikTok wordt gewaardeerd? Omdat het een indicatie geeft of het bedrijf gezond is en schaalbaar is.
Eerder dit jaar vestigde TikTok ook een kantoor hier in Scandinavië. Zodat het makkelijker is om direct met het platform te werken. Tot nu toe was het voor adverteerders moeilijk om in contact te komen met het platform.
Daarnaast hebben ze kantoren verspreid over de hele wereld in steden als Los Angeles en Londen tot Beijing, Warschau, Singapore, Tokyo, Dubai, Ho Chi Minh City en Bordeaux, om er maar een paar te noemen.
1 miljard actieve gebruikers
Het is moeilijk om helemaal nauwkeurige cijfers te vinden, maar als je TikTok en Douyin combineert, ben je helemaal voorbij 1 miljard gebruikers.
Aangezien de app oorspronkelijk in China werd gelanceerd, komt hier de meerderheid van de gebruikers vandaan. Maar als je alleen naar de TikTok-sectie kijkt, komt het grootste gebruikersbestand uit de VS. Als we naar Europa kijken, is Noorwegen een van de landen met het hoogste verbruik.
Gericht op Generatie Z, maar niet voor kinderen
Als je denkt dat dit gewoon een raar videoplatform voor kinderen is, moet je je mening heroverwegen.
Maar hoewel TikTok een enorm potentieel heeft om een breed gebruikersbestand uit verschillende delen van de wereld en binnen verschillende leeftijdsgroepen te krijgen, is er nog steeds een meerderheid van jonge mensen op het platform.
In vergelijking met andere sociale platforms heeft TikTok nog steeds het jongste gebruikersbestand.
Bijna 60 procent van de TikTok-gebruikers is tussen de 16 en 24 jaar oud, wat betekent dat slechts 40 procent 25+ is. Maar deze verdeling verandert snel, naarmate de app meer wijdverspreid wordt, ontdekken nieuwe leeftijdsgroepen de waarde ervan.
Sommige marketeers kiezen ervoor om TikTok te negeren vanwege de jonge doelgroep, en kunnen al snel een deel van de reis missen.
De meeste mensen hebben gehoord hoe Facebook is ontstaan. Platform was alleen voor studenten, dus logischerwijs waren de eerste gebruikers jonger dan het huidige gemiddelde. Precies hetzelfde gebeurde met Instagram.
En toen de jongeren geïrriteerd begonnen te raken dat hun ouders en grootouders op Facebook gingen rondhangen, schakelden ze over op Instagram.
Maar het duurde niet lang voordat mama en papa ook op Instagram zaten, en ook hier de gemiddelde leeftijd van de gebruikers.
Hetzelfde gaat gebeuren op TikTok. Maar op dit moment begrijpen volwassenen niet waarom ze op de app zouden moeten staan. Maar de verandering van leeftijd kan snel komen als het eerst komt.
TikTok gaat niet alleen over dansvideo’s met muziek, maar veel potentieel met een algoritme dat begrijpt wat je wilt.
Omdat TikTok geen mooie functies heeft, maakt het het platform gemakkelijker voor nieuwe gebruikers. De meeste mensen blijven op de voorpagina “Voor jou pagina” en scrollen verder naar de volgende aanbevolen video.
Zoals met alle nieuwe technologieën, wordt het vaak eerst door de jongeren omarmd, lang voordat het door de rest wordt ontdekt. Er is dus geen reden om het platform te negeren. Hoe eerder je begint, hoe makkelijker het is om je publiek op TikTok te bereiken.
57 minuten per dag
De gemiddelde TikTok-gebruiker zit 57 minuten per dag in de app. Het aantal is ongeveer hetzelfde als Facebook en Instagram en geeft een mooie toekomst aan.
Zoals je misschien begrijpt, is TikTok extreem verslavend en zijn supergebruikers meerdere uren per dag op de app om de korte video’s te bekijken.
Ongeveer 30 procent plaatst elke dag video’s
Er is een groot verschil tussen TikTok en andere platformen. Ongeveer 30 procent van alle gebruikers publiceert minstens één video per dag. Dus in vergelijking met andere platforms is het activiteitsniveau op TikTok erg hoog.
Dus als je volgers wilt krijgen, moet je, net als andere sociale platforms, regelmatig posten. Dat is wat een derde van de gebruikers begrijpt en in praktijk brengt.
TikTok kan zijn gebruikers een uitzonderlijk organisch bereik geven. Zelfs zonder volgers kunnen je berichten viraal gaan en miljoenen bereiken. Omdat sommige video’s viraal kunnen gaan, zijn gebruikers gemotiveerd om voortdurend nieuwe inhoud te maken.
Het TikTok-algoritme is krachtig en levert relevante content die mensen willen zien. Als gebruikers je content leuk vinden, zul je in korte tijd een sterke groei doormaken.
Meer realistisch dan Instagram
De video’s die op TikTok worden geplaatst, zijn niet gepolijst. Als je het platform gebruikt, zie je vooral gewone mensen.
Mensen zijn hier echt. Terwijl de grootste influencers van Instagram zich vooral laten zien door middel van nepfoto’s, krijg je op TikTok meer rauwe realiteit.
De tools van TikTok hebben het gemakkelijk gemaakt om jezelf uit te drukken via video. Hier zijn mensen die samen 3D-producten hebben om de zieken te helpen, en de armen die zijn geholpen om weer op de been te komen.
Eenvoudig inhoud maken
De eerste keer dat u inhoud maakt, kan het eng lijken. Gelukkig heeft TikTok het delen van video’s naar een hoger niveau getild.
Iedereen kan videobewerking doen zonder iets te weten. En door de korte formaten is het snel te maken. Dit maakt TikTok erg snel, maar ook verslavend omdat gebruikers meerdere keren per dag terugkomen om nieuwe inhoud te controleren.
Op Instagram heb je vaak een goede fotograaf nodig, bewerken in Photoshop en het liefst een mooie setting, een TikTok-video kan minuten duren om te produceren, viraal gaan en duizenden of zelfs miljoenen mensen bereiken.
Het verschil tussen door gebruikers gegenereerde inhoud en advertenties
Gebruikersinhoud en advertenties zijn twee verschillende werelden op TikTok. U kunt niet rechtstreeks voor een gebruiker adverteren en het advertentieaccount is onafhankelijk en niet gekoppeld aan een gebruiker. Dit is in principe hetzelfde als Facebook, maar op Facebook heb je ook de mogelijkheid om te adverteren voor posts met pagina’s als afzender.
Een bedrijf kan zichzelf op de markt brengen en viraal gaan met een gebruikersaccount op TikTok zonder reclame. Maar er is geen garantie dat de video de juiste doelgroep bereikt of dat de video daadwerkelijk viraal gaat.
Advertentievideo’s die voor andere platforms zijn gemaakt, werken ook niet altijd even goed op TikTok. TikTok kan ervoor kiezen om de verspreiding van de video te beperken als de advertentie niet boeiend genoeg is.
Onthoud dat gebruikers verwachten dat de inhoud echt aanvoelt.
Samengevat
TikTok lijkt het nieuwe platform te worden waar de meeste mensen in de toekomst bekend mee zullen zijn.
Alle cijfers geven aan dat de opkomst van TikTok niet snel zal stoppen.
Zelfs als je het nog niet begrijpt, moet je de app downloaden en beginnen met testen. We beloven dat je snel zult begrijpen hoe verslavend het platform is en waarom het zal blijven en gewelddadig zal groeien.
Hier bereik je miljoenen, ongeacht of je een artiest, timmerman, danser, ondernemer, arts of leraar bent.
Als u boeiende inhoud kunt maken en bereid bent het platform te begrijpen, kunt u een groot publiek bereiken dat u nergens anders zou bereiken.
Wij zijn een TikTok-partner. Of u nu viraal wilt gaan of iets wilt promoten met behulp van advertenties, wij kunnen u daarbij helpen.